Start holiday program

15 december 2014 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Woensdag 10 december 2014. Vandaag ben ik dan echt begonnen met het Holiday program. En ja hoor natuurlijk begon het weer lekker Afrikaans. Afgelopen week wilde wij starten met het Holiday program en wat denk je, de kinderen moeten schijnbaar tot en met vandaag naar school toe. De hoofdorganisator vanuit de township heeft de verkeerde datum doorgegeven. Daarom hebben ze nu een improvisatieweek opgezet voor de kinderen die al wel thuis zijn van de crèche of school. Aangezien we deze week nog niet op de oorspronkelijk locatie terecht kunnen zijn we vandaag een dagje naar zee geweest. Met verschillende auto’s zijn alle kinderen opgehaald en stonden we om 10 uur met zo’n 70 kinderen op het strand. Wat hadden de kinderen toch een plezier. De meeste kinderen waren 6 jaar en ouder waardoor we niet alle kinderen aan de hand moesten nemen. De kinderen vermaakten zich prima en waren lekker door de zee aan het springen. Ik wilde eigenlijk niet de zee in want vandaag was de zee extreem koud. Tja wat doe je dan vervolgens als de kinderen je toch komen halen.. Mijn kleren uittrekken en in bikini toch maar meegaan. Brr het was niet normaal koud, ik kreeg er helemaal paarse nagels en kippenvel van. Het plezier en blijdschap van de kinderen hebben mij toch overgehaald om erin te gaan. Na ruim een uur zwemmen in de zee hebben we nog wat kringspelletjes gedaan op het strand en konden de kinderen ook djembe spelen. Het was erg gezellig en als afsluiting van de dag hebben we met z’n alle geluncht op het strand. Een zeer geslaagde improvisatie dag!
’s Avonds hadden we trouwens een Gekko (hagedis) in onze woonkamer. Natuurlijk stonden wij met alle meiden te gillen haha.. Lisa en ik waren uit de groep ‘de helden’ die het beestje naar buiten brachten. Lisa stond met een bak klaar om hem te pakken op de muur en ik met een stuk papier om de bak af te sluiten. Je had ons moeten zien, heel de woonkamer verbouwen om het beestje te pakken. Sommige meiden waren zo bang dat ze op banken waren geklommen en haha Google onze hond hier die wist ook niet wat hem overkwam. Toch wel trots op Lisa en mezelf hoe we die Gekko buiten hebben weten te krijgen.

Donderdag 11 december 2014. Vandaag zijn gestart met het officiële programma van de vakantieweek. Ook deze dag hebben we moeten improviseren, omdat we nog steeds niet op de locatie terecht kunnen. Daarom zijn we vandaag bij Human Dignity Centre geweest. Dit is ook een school in de township, die al wel gesloten was. Wij als vrijwilligers stonden er mooi om 9.30 uur paraat. Natuurlijk loopt alles weer anders dan verwacht. De hoofdverantwoordelijke Theo, is niet op komen dagen. De lokale vrijwilligers waren ruim een uur te laat waardoor de kinderen veel later dan gepland konden komen. Hierdoor zijn we uiteindelijk 1,5 uur later gestart dan de bedoeling was. Pff jeetje dat was wel even tot 10 tellen. Echt.. afspraken maken met mensen gaat hier zo lastig. Ze doen precies wat je vraagt, maar alles komt op z’n tijd. Uit verveling zijn we zelf maar wat gaan lummelen. Uiteindelijk zijn we dus veel later dan gepland begonnen met het Holiday program. Er werden vier groepen gemaakt en ik was samen met Yvon de leider van groepje Yellow (geel). Als eerste is mijn groepje begonnen bij Art, daar mochten de kinderen een tekening maken. Sommige kinderen hadden geen inspiratie en die kinderen had ik de opdracht gegeven om hun droom na te tekenen. Hier kwamen bijzondere tekeningen uit en wat mij opviel in hun tekening dat er veel hoop terug te vinden is. De tekening is dan ook helemaal niet materialistisch ingesteld, maar juist thema’s zoals gezondheid, familie en beroepen kwamen naar voren. Een tekening van geld of een groot huis heb ik dan ook niet gezien. Na 30 minuten zijn we door gegaan naar Fun. Hier hebben we spelletjes gedaan, maar ook dit was niet voorbereid dus moest ik zelf samen met Yvon gaan improviseren. Ook hier hebben we met de kinderen wat kringspelletjes gedaan en vond ik uiteindelijk een bal waardoor we ook nog balspelletjes hebben kunnen doen. De kinderen waren erg fanatiek en ik merkte dat sommige spelletjes zoals Chinese voetbal nog onbekend waren. Na wat voor en nadoen deden de kinderen volop mee en werd er veel gelachen. Als derde kregen wij een Afrikaanse dansworkshop van Flo. Ze vertelde mij dat de kinderen een dans vanuit de Zulu cultuur geleerd kregen om hen kennis te laten maken met andere culturen binnen Zuid-Afrika. In deze dans werd er veel vechtbewegingen gemaakt, maar je mag elkaar niet raken. Ook ik heb samen met een jongetje in het midden van de cirkel Afrikaans staan dansen. Oh wat blijft het geweldig om helemaal mee te gaan in de cultuur. Daarna liet ze aan mij het verschil zien tussen de Afrikaanse dans Zulu en Afrikaanse dans Xhosa. De dans van Xhosa is gebaseerd op dierenbewegingen. Ik merk dat ik nu al wat vaker meegedaan heb waardoor de bewegingen steeds meer normaal beginnen te voelen al moet ik soms nog echt lachen om de pasjes die ik samen met de rest moet doen. Het is lastig, maar erg gaaf om te doen. Als laatste hadden we sports als onderdeel. Hier hebben we samen met Rabi een voetbalwedstrijdje gespeeld. Ik deed ook mee haha.. Het ging best aardig, want zelfs ik had gescoord. En nee dit was niet tegen kindjes van 6 jaar. Uiteindelijk hebben we verloren met 12-9. Iedereen moest enorm lachen om mij want ja na 30 minuten fanatiek voetballen in 27graden volop zon heb ik een rood hoofd. Volgens mij zien de kinderen dit niet zo vaak, want bij hun donkere huid zie je dat natuurlijk niet. Na een moeizame start was het toch een hele leuke en gezellige dag.
’s Avonds ben ik met wat meiden een drankje gaan doen bij Cubana. Dit is een vrij chique bar, want op sneakers/badslippers enz. kom je al niet binnen. Daarom hebben we onszelf maar netjes aangekleed. Eenmaal binnen hebben we heerlijke cocktails gedronken en hebben we een waterpijp besteld. Het was erg gezellig en heb mezelf prima vermaakt. Ook hier hadden we al snel weer de aandacht van mensen, want Cubana is een bar waar voornamelijk alleen maar zwarte of gekleurde mensen komen. We waren namelijk de enige blanken die er binnen zaten. Het is gek om aangekeken te worden, maar de mensen konden het wel waarderen dat we er gewoon binnenkwamen. Zo sprak de een na de ander ons aan om te vragen waar we vandaan kwamen, wat we hier in Port Elizabeth deden en of we het naar ons zin hadden. Leuk hoe vriendelijk mensen zijn. Dat ga ik echt missen als ik in Nederland ben!

Vrijdag 12 december 2014. Deze dag hebben we vrij omdat het Holiday program niet doorging en we deze dag mogen besteden aan onze schoolopdrachten. Dus in de ochtend heb ik hard gewerkt.
’s Middags gingen we met ons hele huis een drankje doen omdat het afgelopen week allemaal anders gelopen is. Letterlijk alles in de planning is eigenlijk veranderd. Dus wel lief dat ze ons meenamen en dat we een drankje kregen. Natuurlijk is dit ook op z’n Afrikaans en hebben ze voorafgaand niet gereserveerd. Dus toen wij aankwamen bij de strandtent was het natuurlijk overladen vol, waardoor we er niet terecht konden. Zo hebben we wel 4 tenten afgegaan voordat we eindelijk plek hadden voor maar liefst 20 personen. Oh echt Junanye.. Hij wil echt iedere keer zo dicht mogelijk bij de ingang parkeren. Het maakt niet uit of we er vervolgens niet uit kunnen of dat hij wel 100x moet steken voordat hij in het vak staat, hoe dan ook hij parkeert zo dicht mogelijk bij de ingang. Het was gezellig!